Bijles Waterland is gevestigd in een kantoorpand. Dat klinkt ongezellig, maar dat is het zeker niet! De grote, lichte ruimte is gezellig ingericht en geeft het gevoel van een huiskamer, waar een kind zich thuis voelt.
In principe geven we bijles aan één kind tegelijk. In sommige gevallen kan een combinatie van kinderen worden gemaakt. Dit moeten dan leerlingen zijn die ongeveer hetzelfde niveau hebben en elkaar kunnen aanvullen. Maar de een-op-eenmethode is een van de voordelen van onze manier van werken. Als een kind iets niet begrijpt, zien we dat meteen. Het kind kan zich niet verschuilen achter een ander kind. Begrijpt een kind iets niet of vindt het iets moeilijk, dan wordt er meteen met dat onderdeel geoefend. Veel oefeningen maken we dan ook zelf, geheel aangepast aan het niveau en de behoefte van het kind. Soms wordt er indien gewenst ook huiswerk meegegeven, zodat het kind thuis verder kan oefenen.
Het oefenen van de leerstof gebeurt niet alleen op papier, maar ook op grote whiteboards aan de muur. Kinderen vinden het leuk om op de muur te schrijven en hebben er duidelijk plezier in. Fouten kunnen weer worden gewist en ze kunnen weer opnieuw beginnen.
De hele samenwerking met het kind is gebaseerd op gelijkheid, vertrouwen en respect. Er is geen strenge juf of meester, maar iemand die ze vertrouwen en aan wie ze zich kunnen optrekken. En dat werkt! Ze komen met plezier en dat plezier wordt alleen nog maar groter wanneer ze zien dat ze beter kunnen aansluiten op school en betere cijfers halen!
Van elke les schrijven we na afloop een rapportage. Dit is prettig voor de ouders, die precies kunnen zien wat we doen en hoe dat gaat. Ook voor onszelf is het prettig, want zo kunnen we zien wanneer we iets voor het laatst gedaan hebben en waar we op terug moeten komen.
Sommige ouders vinden het prettig als we contact hebben met de docent of mentor op school. Wij doen dat nooit zonder een uitdrukkelijk verzoek van de ouders. Ouders kunnen te allen tijde contact met ons opnemen met vragen, opmerkingen of verzoeken. Een prettig contact met de ouders van een leerling bevordert de samenwerking alleen maar.